Powodów opadania powieki górnej może być wiele, jednak najważniejsza jest odpowiednia diagnoza oraz dostosowanie zabiegu do skali problemu oraz zdrowia pacjenta. Bardzo często wiele osób nie wie czym jest ptoza i jakie są jej przyczyny.

Ptoza czyli opadanie powieki górnej

Ptoza polega na nieprawidłowo niskim ustawieniu powieki górnej, które prowadzi do ograniczenia pola widzenia, a w skrajnych przypadkach do całkowitego zasłonięcia oka. Opadanie powieki górnej może być wrodzone lub nabyte. Wrodzone opadanie powieki rozpoznawane jest często zaraz po urodzeniu i jest prawdopodobnie spowodowane przez zaburzony rozwój neuronalny lub nieprawidłowy przebieg unerwienia, co wpływa na działanie określonych mięśni. Rzadko jest dziedziczone.

Przyczyny nabytego opadania powieki górnej

Czynniki wpływające na powstanie defektu jakim jest ptoza:
1. Choroby neurologiczne – porażenie nerwu okoruchowego lub nerwów współczulnych
zaopatrujących gałkę oczną tzw. zespół Hornera,
2. Opadanie powieki spowodowane uszkodzeniem rozcięgna mięśnia dźwigacza
powieki górnej, może być związane z wiekiem lub z przebytym zabiegiem operacyjnym,
3. Przyczyny mechaniczne spowodowane obecnością guza, obrzękiem, bliznowaceniem oraz obecnością nadmiaru skóry powieki górnej,

Objawy opadania powieki górnej
Poza defektem estetycznym opadanie powieki powoduje ograniczenie pola widzenia. W przebiegu choroby może dochodzić do nadczynności mięśnia czołowego co objawia się pojawieniem nieestetycznej bruzdy na czole. W skrajnych przypadkach opadnięta powieka może całkowicie zasłonić pole widzenia, co uniemożliwia pacjentowi normalne codzienne funkcjonowanie.

Metody leczenia

1. Plastyka chirurgiczna – istnieje wiele chirurgicznych metod leczenia opadania powieki górnej. Wybór właściwej metody zależy od rodzaju i stopnia opadania powieki. Kwalifikacji do zabiegu dokonuje doświadczony okuloplastyk, który omawia szczegółowo istotę i przebieg indywidualnie z każdym pacjentem. Zabiegi chirurgiczne u osób dorosłych są przeprowadzane w znieczuleniu miejscowym a u dzieci w ogólnym.
2. Nieinwazyjna metoda leczenia z wykorzystaniem technologii PLEXR – Urządzenie wytwarza łuk elektryczny, który odparowuje naskórek i powoduje obkurczanie się skóry w miejscu jego działania. Metoda ta polega na wytworzeniu położonych w odpowiedniej odległości od siebie punktów sublimacji naskórka w miejscu poddanym zabiegowi. Leczenie odbywa się bez cięcia, bez usuwania nadmiaru skóry lub tłuszczu oraz bez modyfikowania mięśnia okrężnego powieki, co znacznie zmniejsza ryzyko podczas zabiegu.

Problem opadającej powieki jest Ci znany?
Skontaktuj się ze okulistami Kliniki AKmed i umów się na wizytę.