ul. Piwna 17a Gliwice +48 32 706 10 35

Biopsja fuzyjna prostaty w Gliwicach

Dlaczego biopsja fuzyjna stercza?

Około 70% zmian nowotworowych jest niewidocznych w badaniu USG. W przypadku podejrzenia raka stercza (nieprawidłowe badanie per rectum, wynik PSA) wykonuje się standardową biopsje stercza pobierając „na ślepo” (zwykle 10-12) wycinków z różnych miejsc gruczołu krokowego. Według dostępnych publikacji pomija się w ten sposób 21-47% istotnych klinicznie raków stercza.

Rozwiązaniem tego problemu jest wcześniejsza identyfikacja podejrzanych ognisk o możliwośc obecności raka prostaty w badaniu wieloparametrycznego rezonansu magnetycznego (MRI 3T) i zastąpienie biopsji systematycznej biopsją celowaną. We wspomnianym badaniu wykorzystuje się  pięciostopniową  skali PI-RADS (Prostate Imaging Reporting and Data System) określającą ryzyko wystąpienia raka stercza.

Przebieg procedury jest z punktu widzenia pacjenta bardzo zbliżony do biopsji klasycznej  pozwala jednak na znacznie bardziej precyzyjne pobranie materiału z obszarów zmienionych, jednocześnie redukując liczbę „ślepych” wycinków.

Biopsja fuzyjna prostaty to badanie diagnostyczne polegające na pobraniu wycinków
z podejrzanych zmian w badaniu rezonansu magnetycznego (MRI) o wysokiej rozdzielczości (3T)
z wykorzystaniem obrazu USG 3D (trójwymiarowego) zintegrowanych w czasie rzeczywistym. Dzięki tej czynności wzrasta skuteczność w wykrywaniu raka stercza.  W naszej Klinice wykonujemy biopsję fuzyjną stercza z użyciem aparatu Koelis Trinity.

Zastosowanie dostępu przezkroczowego dodatkowo zwiększa skuteczność oraz minimalizuje ryzyko zagrażających życiu ciężkich powikłań infekcyjnych w porównaniu do biopsji przezodbytniczej ze względu na brak naruszenia ciągłości ściany odbytnicy i przeniesienia bakterii kałowych z jelita do prostaty. Podczas zabiegu wycinki pobierane są bezpośrednio z prostaty przez skórę w okolicy krocza, trwa około 15-20 minut i jest wykonywany w znieczuleniu miejscowym lub sedoanalgezji dożylnej wg życzenia chorego.

W roku 2019 Europejskie Towarzystwo Urologiczne zmieniło wytyczne odnośnie diagnostyki raka stercza. Według nich biopsja fuzyjna powinna być wykonana u chorych:

• kierowanych do pierwszej biopsji
  • kierowanych do biopsji powtórnej – gdy dane kliniczne wskazują na obecność raka stercza mimo braku komórek nowotworowych w poprzednich pobraniach
  • u mężczyzn z rakiem małego ryzyka prowadzonych w strategii aktywnego nadzoru (active surveillance) jako biopsje weryfikujące i sprawdzające stan choroby w trakcie obserwacji.

Przebieg biopsji fuzyjnej

Przebieg biopsji obrazuje poniższa animacja:

Wskazania do biopsji stercza

Wskazania do biopsji stercza:
  • nieprawidłowy poziom PSA
  • nieprawidłowy wynik badania per rectum
  • podejrzane zmiany w badaniu MRI (rezonansu magnetcznego)

Informacje dla pacjenta przed biopsją fuzyjną

W każdym przypadku podejrzenia raka stercza przed wykonaniem biopsji zaleca się konsultację z lekarzem specjalistą.

Wizyta składa się z kilku istotnych elementów. Pierwszym i najważniejszym jest rozmowa, czyli zebranie dokładnego wywiadu z pacjentem. To stanowi element dalszego przebiegu wizyty. Następnie analizowane są czynniki ryzyka raka stercza i wyniki badań dodatkowych. Kolejnym elementem jest badanie lekarskie, w tym bezpośrednie badanie stercza per rectum oraz badanie USG w którym „na żywo” oceniamy nie tylko stercz, ale także pozostałe elementy układu moczowego. Kolejnym etapem jest wyciągnięcie wniosków i rozmowa z pacjentem na temat opcji diagnostyczno-terapeutycznych, na podstawie których pacjent podejmuje decyzję co do dalszego sposobu postępowania.

Na każdym etapie wizyty chory może liczyć na wsparcie ze strony lekarza. Czas w tej sytuacji bywa nieistotny. Staramy się odpowiadać na często zadawane przez pacjentów, trudne pytanie: a co by mi Pan doradził, gdyby na moim miejscu siedział pański brat/ojciec...

Przygotowanie do zabiegu biopsji fuzyjnej

Przygotowanie  do zabiegu biopsji fuzyjnej:
  • W dniu przed biopsją zaleca się wykonanie doodbytniczego wlewu czyszczącego (lewatywy)
  • Przed zabiegiem należy ogolić okolicę krocza oraz zadbać o higienę miejsc intymnych.
  • Przed zabiegiem należy rozpocząć przyjmowanie leku odkażającego zapisanego na wcześniejszej wizycie kwalifikującej
  • Badania krwi wymagane do przeprowadzenia zabiegu: INR, APTT
  • W dniu zabiegu należy zgłosić się do rejestracji Kliniki wraz całą dokumentacją medyczną (wyniki PSA, dotychczasowe wyniki histopatologiczne z biopsji prostaty, konsultacje urologiczne, lista przyjmowanych leków)

Możliwe objawy niepożądane po biopsji fuzyjnej

W ciągu 2-3 dni po zabiegu może pojawiać się domieszka krwi w moczu i nasieniu. Po zabiegu może rozwinąć się zakażenie układu moczowego wymagające jedynie leczenia antybiotykiem. Może również rozwinąć się ciężkie zakażenie uogólnione (posocznica, sepsa) zazwyczaj przebiegające z gorączką (temp>380 C), które wymaga pilnej konsultacji urologicznej w ramach ostrego dyżuru i hospitalizacji. Zagrażające życiu ciężkie powikłania infekcyjne po biopsji przezkroczowej występują bardzo rzadko.

W przypadku jakichkolwiek niepokojących objawów zalecamy natychmiastowy kontakt z personelem Kliniki.

Osobiście

Przyjdź do naszej kliniki i umów się na termin w recepcji.

Telefonicznie

Zadzwoń do nas i poproś o zapisanie na interesujący Cię termin.

Wirtualnie

Skorzystaj z formularza. Oddzwonimy by umówić Cię na wizytę.

Masz pytania?